Du är här:

3 tips för att få in underlag i tid

Lotta Eriksson

2 min 2019 - 06 - 10

En utmaning som ekonomiavdelningens medarbetare kan ställas inför i vardagen är att de ofta får för många arbetsuppgifter på skrivbordet och att en del underlag inte lämnas in i tid. Här berättar vi mer om de här utmaningarna och vad du kan göra åt dem!


Att arbeta på en ekonomiavdelning ställer stora krav på noggrannhet och snabbhet. Ingenting får gå fel. Samtidigt har alla som arbetar med ekonomi tydliga deadlines och tider i månaden då arbetsbelastningen är extra hög. Dessutom hamnar en del del annat på deras skrivbord.

En undersökning som Företagsuniversitetet har låtit göra visar bland annat att det kan skapa en känsla av otillräcklighet när man får arbetsuppgifter som man inte är helt bekväm med på sin "to do-list".

Några av de vanligaste utmaningarna på ekonomiavdelningen är tidsbristen, att underlag kommer in för sent eller inte alls och arbetsbelastningen vissa perioder. Samtidigt finns det några enkla tips för att råda bot på åtminstone några av utmaningarna. Framför allt handlar det om att sätta upp rutiner och att vara tydlig i kommunikationen.

 

Här får du tre tips på hur du
kan göra för att få in underlag i tid:

  1. Var tydlig i din kommunikation med dina kollegor och förklara varför det är viktigt att de lämnar underlagen på utsatt tid
  2. Sätt upp rutiner för hur du samlar in nödvändiga underlag från andra
  3. Lägg in påminnelser i din och dina kollegors kalender, om du har tillgång till dessa


Genom att få in de underlag du behöver för att göra ditt arbete i god tid och därmed kunna leverera på utsatt tid, minskar din stress även om du har mycket att göra.

I Handbok för dig som arbetar på ekonomiavdelningen, som du kan ladda ner här nedanför, får du fler tips på hur du kan vara effektiv på jobbet, hur du kan möta några av de utmaningar du ställs inför i jobbet och hur du kan stärka dig själv i din yrkesroll. Trevlig läsning!

 

LADDA NER HANDBOKEN