6 smarta jobbtips för ekonomiassistenter

4 min 2019 - 04 - 29

Det går att få in underlag och leverera i rätt tid - och det finns smarta knep för att hålla sig uppdaterad kring nya lagar och regler. I det här blogginlägget ger vi sex konkreta tips för ekonomiassistentens jobbvardag, som möter de utmaningar många upplever.

Undersökningar visar att en av de vanligaste utmaningarna för landets ekonomiassistenter är att få in rätt underlag och kunna leverera i tid och att det är svårt att hinna hålla sig uppdaterad kring alla nya lagar och regler.

Handbok för dig som arbetar på ekonomiavdelningen

En av dina arbetsuppgifter är att samla in rätt underlag och information, så att du ska kunna utföra jobbet på korrekt sätt och leverera i tid. Genom att vara tydlig i din kommunikation mot dina kollegor och sätta upp rutiner för hur du samlar in underlagen, underlättas arbetet avsevärt.

Ett enkelt tips är att lägga in påminnelser i dina kollegors kalender, om du har tillgång till dem. Då missar inte de att ge dig underlagen och du slipper jaga dem och känna dig stressad.

Avsätt tid för "OB"

För länge sedan, när jag skulle intervjua dåvarande justitieministern och försökte hitta en tid tillsammans med pressekreteraren, sade pressekreteraren: "Då kan inte han för då har han EU-dag".

Det lät helt troligt, att en minister har avsatt tid för viktiga EU-möten, men pressekreteraren fortsatte "Ja, han har avsatt en dag för Egna Ungar alltså, då jobbar han hemma - så om du kan åka hem till honom och göra intervjun ska det fungera".

Det är ett synnerligen bra tips: sätt av tid i din kalender för "OB", det vill säga Omvärldsbevakning. Det kanske räcker med en förmiddag i månaden eller en timme i veckan?

Läs branschtidningar, som Civilekonomen, nyhetsbrev, som Ekonomifaktas, och håll koll på vilka utbildningar som finns inom ekonomi, exempelvis hos Företagsuniversitetet eller någon annan. Gå in på Skatteverkets hemsida och se vilka nyheter som publicerats. Följ relevanta personer och företag på LinkedIn.

6 tips för att göra din vardag enklare:

1. Var tydlig i din kommunikation på jobbet och förklara varför det är viktigt att få in underlag i tid
  2. Sätt upp rutiner för hur du samlar in underlag från kollegorna och följ dem
  3. Lägg in påminnelser i dina kollegors kalender om du har möjlighet
  4. Sätt av tid i din kalender för omvärldsbevakning och prioritera - det är lika viktigt som ett möte med andra
  5. Läs branschtidningar, prenumerera på nyhetsbrev, följ relevanta personer och bloggar
  6. Håll koll på aktuella och uppdaterade fortbildningar inom ekonomi

Det finns alltså enkla knep som underlättar din vardag, som gör att din stress vissa tider av månaden kanske minskar något och som gör att du känner dig á jour med vad som händer på ekonomiområdet!

I vår handbok, som du kan ladda ner här nedanför, får du som är ekonomiassistent och som arbetar på en ekonomiavdelning, fler tips på tidningar, nyhetsbrev och hemsidor att följa och hur du nätverkar, bland annat på LinkedIn!

Ladda ner handboken