Anna valde 3 kurser för sin kompetensutveckling

4 min 2019 - 03 - 13

Under ett intensivt år ville Anna Fors framtidssäkra sin kompetens för att kunna kliva in i sin nya yrkesroll som ekonomichef på Spalt PR, en PR-byrå som arbetar med icke-betald annonsplacering. Här berättar hon varför hon ville skaffa sig fortbildning och hur valet föll på Företagsuniversitetet.

Läs två kursdeltagares val och upplevelser i vår folder

Anna Fors arbetade som ekonomiassistent när hon blev erbjuden en ny tjänst på sin arbetsplats. Som villkor uppgav hon att hon ville gå en controllerutbildning.

– Jag behövde nya kunskaper för att anta utmaningen. Det kändes litet läskigt att ensam ha koll på fyra länder och fem bolag. Controllerarbetet har alltid intresserat mig – analys och skatteteknik är roligare än renodlad redovisning. Det är lätt att stirra sig blind på siffror och konstatera att det går dåligt men det intressanta är ju varför det går dåligt, kommenterar hon.

Även om hon hade gått en redovisningskurs på Folkuniversitetet för många år sedan så tyckte Annas arbetsgivare att hon skulle fräscha upp sin redovisningskompetens först.
– Det ville jag förstås göra - om jag också fick gå en controllerutbildning, rekapitulerar hon.

Mycket på jobbet men det fungerade med studierna

När Anna googlade på potentiella utbildningar hittade hon Företagsuniversitetet och valet föll på Diplomerad redovisningsekonom till att att börja med. Hon uppskattade att kursen är uppdelad på ett block om två dagar i månaden och att hon därför kunde arbeta praktiskt mellan blocken. Innan hon ens var klar med kursen påbörjande hon också Diplomerad controller, som är på tre dagar i månaden i sex månader.

– Det är klart att man blev stressad ibland, särskilt som vi gjorde stora förändringar i bolaget samtidigt men under Diplomerad controller gjorde vi ju uppgifter som hade med jobbet att göra. Jag kunde till exempel analysera våra faktiska siffror under kursen.

Parallellt med controllerutbildningen hann Anna också med tvådagarskursen Budgetering.

Med en blick i backspegeln kan hon känna att de tre kurserna gav henne ett helhetsperspektiv på ekonomiarbetet - från budget och redovisning till analys och ekonomistyrning.

– Dessutom var det otroligt kompetenta kursledare i alla tre kurser. De är inspirerande och man vill lära sig ännu mer när man hör dem, säger hon.

Anna har fortfarande kontakt med de andra kursdeltagarna, framför allt dem som hon gick Diplomerad controller med (på bilden firar de sin diplomering med kursledaren Owe Marstorp).

avslutning

Och vad händer framöver – ska hon fortsätta gå kurser?

– Jag tycker det är roligt att plugga och skulle kunna plugga hela livet egentligen men nu kanske jag får avvakta litet. På sikt vill jag lära mig mer om koncernredovisning, avslutar hon.

Vill veta mer om hur Anna insåg att hon hade ett kompetensbehov, hur hon hittade sina drömutbildningar och vad de har gett henne i karriären? Läs hela intervjun med henne och med Macki Vesterlund i vår folder. Klicka på länken här nedan!

Läs intervjuerna här