Så kan företagsuniversitetet hjälpa dig och din karriär

3 min 2019 - 02 - 19

Anna jobbade som ekonomiassistent på Spalt PR när hennes chef plötsligt fick ett nytt jobb. Anna tillfrågades om hon ville ta över tjänsten men kände att hon först ville framtidssäkra sin kompetens. Valet föll på tre kurser hos Företagsuniversitetet. Här berättar Anna mer om hur hon lyfte sin karriär med hjälp av kompetensutveckling.

Företagsuniversitetet är Sveriges största utbildningsaktör för yrkesverksamma. Här finns en lång rad kurser och utbildningar inom ekonomi, både för dig som är ny i rollen och för dig som vill fördjupa dina kunskaper.

Läs intervjuer från kursdeltagare i vår folder

När Anna Fors fick möjlighet att ta över sin dåvarande chefs tjänst ville hon fräscha upp sina kompetenser inom redovisning. Hon valde då att först gå kursen "Diplomerad redovisningsekonom", tätt följt av "Diplomerad controller".

Hon beslutade sig även för att ta gå den kortare kursen "Budgetering". Efter detta kände hon sig redo och mer rustad för att ta sig an sin nya roll som ekonomichef på Spalt PR.

- Fördelen med kurserna hos Företagsuniversitetet är att man kan arbeta parallellt. Man går några dagar i veckan i några månader, säger Anna.

Alla kursledare är handplockade och enligt Anna Fors är de "otroligt inspirerande och kompetenta". Dessutom framhåller hon det nätverk man får med andra som går kursen.

avslutning

Hon har fortfarande kontakt med de andra kursdeltagarna, framför allt dem som hon gick kursen "Diplomerad "controller" tillsammans med (på bilden firar de sin diplomering med kursledaren Owe Marstorp).

– Alla har mycket att göra men vi har en sluten Facebookgrupp där vi har kontakt. Det känns skönt att ha andra att vända sig till när jag har frågor, säger hon.

Företagsuniversitetet ägs av Stiftelsen Kursverksamheten vid Stockholms universitet, vilket borgar för att det är de senaste vetenskapliga rönen som ligger till grund för kurserna, samtidigt som det ingår mycket praktiska exempel.

När digitalisering och automatisering innebär att många jobb på ekonomiavdelningen försvinner, är det förstås bra att "se om sitt hus" och söka upp de kompetenser man kanske behöver för att framtidssäkra sin karriär och hålla sig konkurrenskraftig även framöver.

I vår folder berättar Anna mer om när hon upptäckte att hon behövde kompetensutveckling, hur hon gick tillväga för att hitta sina drömutbildningar och hur de lyfte hennes karriär. Ladda ner den här nedan och läs redan idag!

Läs intervjuerna här