Finansiering för chefer och ledare  - ny kurs

3 min 2020 - 01 - 28

Oavsett om du är controller eller chef på en annan position har du nytta av att lära dig mer om finansiellt värdeskapande och hur företag i olika branscher hanterar värdeskapande på olika sätt. Nu presenterar Företagsuniversitetet en helt ny tvådagarskurs, "Finansiering för chefer och ledare", som ska ge en finansiell verktygslåda för den dagliga verksamheten.

Den nya tvTorkel_Stromstenådagarskursen "Finansiering för chefer och ledare" leds av Torkel Strömsten, som är docent (associated professor) på Handelshögskolan i Stockholm, institutionen för redovisning och finansiering.

Han är också gästprofessor på KTH inom industriell ekonomi med inriktning mot ekonomistyrning.

Under kursen kommer han tillsammans med deltagarna att arbeta  med deltagarnas egna siffror för att öka förståelsen för hur företaget kan skapa finansiellt värde.

Utbildningens fokus ligger på:

• finansiell styrning och verksamhetsstyrning
  • finansiell strategi och tillväxt
  • kassaflödesanalys
  • rörelsekapitalbehov och cash management
  • investeringskalkyler
  • EVA, WACC, ESG
  • företagsvärdering

- Vi ska bland annat diskutera hur det finansiella värdeskapandet är beroende av strategiska beslut och vice versa, det vill säga att ett företags strategi har en central finansiell dimension, berättar Torkel Strömsten.

Många har nytta av kursen

Kursen "Finansiering för chefer och ledare" täcker in rörelsekapitalhantering och strategier för att förbättra företagets kassaflöde. Dessutom kommer deltagarna gå igenom hur man gör en företagsvärdering och hur man kan inkludera hållbarhetsaspekter i sin företagsstyrning.

Innehållet omfattar exempelvis frågor som:

• Vilken lönsamhet krävs för att företag ska växa på ett sunt och stabilt sätt?
  • Vilken information kan man få från ett företags kassaflödesanalys?
  • Vilka investeringar är lönsamma och vilka investeringar ska vi inte göra?
  • Hur mycket kostar det kapital som vi använder?
  • Tar vi hänsyn till rätt saker när vi beräknar kapitalkostnaden?
  • Hur kan ett företag inkludera ESG-dimensioner (Environmental, Social och Governmental) i sin företagsstyrning?

"Finansiering för ledare och chefer" är lämplig för controllers men också alla som har en formell eller informell ledarfunktion i sitt företag, för ägare och styrelsemedlemmar som vill skaffa sig en bättre förståelse för finansieringens roll i och chefer med resultatansvar.

- Alla har stor nytta av kunskaperna för att kunna leda sin verksamhet med mer sofistikerade modeller och inte minst kunna förklara för sina anställda hur företagets strategi och finansiering intimt hänger ihop, summerar Torkel Strömsten.

Kursen går i Stockholm den 18-19 maj och du kan läsa mer om den här:

Finansiering för chefer och ledare