Finansieringskurs för chefer och ledare

3 min 2020 - 04 - 06

Finansiellt värdeskapande är beroende av strategiska beslut och tvärtom: ett företags strategi har en central finansiell dimension. Men vad är WACC, EVA och ESG och hur applicerar vi det på bästa sätt? Nu finns en tvådagarskurs, "Finansiering för chefer och ledare", som ger svaren och dessutom en finansiell verktygslåda att använda i den dagliga verksamheten.

Kursen "Finansiering för chefer och ledare" tar upp finansiellt värdeskapande och hur företag i olika branscher hanterar ett sådant värdeskapande på olika sätt.

- Under de två kursdagarna kommer vi att arbeta med deltagarnas egna siffror för att öka förståelsen för hur det egna företaget kan skapa finansiellt värde, berättar kursledaren, Torkel Strömsten.

Den nya kursen täcker in rörelsekapitalhantering och strategier för att förbättra företagets kassaflöde och går även igenom hur en företagsvärdering kan göras. Dessutom får man lära sig hur man kan inkludera hållbarhetsaspekter i sin företagsstyrning.

- "Finansiering för ledare och chefer" är lämplig för alla som har en formell eller informell ledarfunktion i sitt företag, berättar Torkel Strömsten.

- Den är också lämplig för controllers, ägare och styrelsemedlemmar som vill skaffa sig en bättre förståelse för finansieringens roll i företaget.

- Dessutom har chefer med resultatansvar stor nytta av kursen för att kunna leda sin verksamhet med mer sofistikerade modeller och inte minst för att kunna förklara för sina anställda hur företagets strategi och finansiering intimt hänger ihop, fortsätter han.

Vilken lönsamhet krävs för att vi ska växa sunt och stabilt?

Torkel_StromstenTorkel Strömsten själv är docent (associated professor) på Handelshögskolan i Stockholm, institutionen för redovisning och finansiering. Han är också gästprofessor på KTH inom industriell ekonomi med inriktning mot ekonomistyrning. Hans forskning har bland annat belyst vikten av att mäta och utvärdera kundlönsamhet på ett differentierat sätt.

- Målet med kursen är att deltagarna ska kunna identifiera hur företaget kan skapa värde i sin operativa verksamhet, räkna på konsekvenser av att effektivera företagets rörelsekapital med hjälp av olika nyckeltal och göra proffsiga investeringskalkyler, företagsvärderingar och kassaflödesanalyser, beskriver han.

- Jag hoppas också, framför allt, att de kommer känna till vilken lönsamhet som krävs för att företag ska växa på ett sunt och stabilt sätt.

Kursprogrammet omfattar följande punkter:

• Finansiell styrning och lönsamhetsstyrning
  • Finansiell strategi och tillväxt
  • Vi räknar på vilken lönsamhet som krävs för att företag ska växa på ett sunt och stabilt sätt?
  • Vi analyserar olika scenarier för hur företag kan växa i finansiell balans
  • Kassaflödesanalys
  • Vilken information kan man få från ett företags kassaflödesanalys - vi räknar och analyserar
  • Rörelsekapitalbehov och cash management - olika nyckeltal
  • Investeringskalkyler - vilka investeringar är lönsamma och vilka ska vi inte göra?
  • EVA (Economic Value Added)
  • WACC (utfördelning av kapitalkostnader)
  • ESG (Environmental, Social och Governmental)
  • Företagsvärdering

Läs mer om kursen och programmet här!