Fortsatt extremt låg sannolikhet att få sitt bolag kapat

4 min 2020 - 03 - 13

I fjol utsattes bara fem-sex aktiebolag för regelrätta kapningsförsök, vilket är en nedgång från året innan. Det skriver experten på bedrägeriprevention, Anders Björkenheim, och förklarar att det däremot finns en stor risk för att få företags digitala identitet kapad.

Under 2019 har endast fem-sex aktiebolag utsatts för ett regelrätt kapningsförsök, alltså att någon försöker sätta sig i ett bolags styrelse och tillskansa sig bolagets tillgångar. Det är faktiskt en nedgång från de blott åtta försök som skedde under 2018.

Det är med andra ord en ickefråga i brottsbekämpnings-sammanhang och de företag som säljer "skydd" mot detta bör troligen söka sig en annan affärsidé.

Ett tips är att googla "bolagskapning" för att se hur detta har blåst upp som en verklig fara av branschorganisationer, politiska partier, kreditupplysningsbolag och till viss del påhejade av myndigheter.

Det föreligger däremot en verklig fara att få företagets digitala identitet kapad, med klonade webbsidor, alternativa domäner och spoofade mail. Det talas det i princip inte om trots att det drabbar tusentals bolag varje år.

Användningen av digitala postlådor ökar bland bedrägliga företag

Brevboxföretagen har under mer än tre decennier varit det självklara valet för bedragare och slutstationen för många tusen bolag. De flesta som jobbar med krediter och företagsbedömning har sedan länge lärt sig att känna igen vissa adresser.

Nu får de konkurrens av de digitala postboxarna. Vi har på senare tid stött på flera bedrägeriföretag som har C/O-adress hos digitala postlådor som erbjuder inscanning av post mm.

Även om tjänsteleverantörerna av de digitala postlådorna kräver inloggning med BankID är det som vanligt inte någon större brist på nyttjade / skapade identiteter som sätts i bolagsstyrelser. Identiteter där någon helt annan förfogar över deras BankId.

Ökad annonsering efter nya Id06-kortet infördes

Efter att under många år ha följt annonsmarknader för uppehållstillstånd, falska legitimationshandlingar med mera ser vi nu en kraftig ökning av tjänsteleverantörer som mot betalning erbjuder uppehållstillstånd inom EU med rätt att arbeta inom hela området.

Uppehållstillstånden som säljs avser inte helt sällan i Grekland, Ungern, Polen och Baltikum. En kraftig uppgång i annonseringsfrekvensen kan noteras i direkt närhet till att det nya ID06-kortet infördes.

På plussidan kan vi även meddela att de företag som annonserar efter personal med "id06 och laglig rätt att arbeta och uppehålla sig i Sverige" har ökat på dessa sajter.

Förfalskade årsbokslut

De förfalskade årsboksluten fortsätter att drabba svenska företag och kreditgivare. Bedragarna har verkligen lärt sig att använda digitala inlämnade årsbokslut och inte sällan krävs det bara en vecka från att årsbokslutet är inlämnat tills bedragaren har tillskansat sig fordon, krediter, företagslån och liknande.

Håll utkik efter:

• Missade sociala avgifter och påhittad personal.
  • Onormalt stora kundfordringar ( inte sällan hela omsättningen)
  • Att företaget i fråga angett att de var ett "värdepappersföretag" när årsbokslutet lämnades in för att sedan ombildas till ex ett byggbolag.
  • Alltför snabbt inlämnat ÅR i förhållande till räkenskapsårets utgång.

Text: Anders Björkenheim, Accessus AB