Framtiden för ekonomiassistenten - det här bör du ta sikte på!

3 min 2019 - 09 - 20

Du har hört det förr och vi har skrivit det här på bloggen flera gånger; är du ekonomiassistent så hårdnar konkurrensen om jobben. Det är ingen hemlighet. Orsaken är att det kommer ut många nyutbildade ekonomiassistenter genom de utbildningar som finns och att arbetsuppgifterna försvinner eller förändras i takt med att allt fler system blir digitala. Här ger vi åter en bild av förutsättningarna för framtidens ekonomiassistent.

Vad gör en ekonomiassistent 2019? Och 2022? Fackförbundet Unionen har undersökt frågan och uppger bland annat att en ekonomiassistent fortsatt handlägger ärenden, till exempel genom att bearbeta och utreda avvikelser, göra sammanställningar, beräkningar, avstämningar och informera om resultat.

Enligt bemannings- och rekryteringsföretaget Studentwork ska en ekonomiassistent även fortsättningsvis vara duktig på siffror och redovisning – ganska självklart – men goda datakunskaper ökar konkurrenskraften, liksom kännedom om personal- och lönefrågor.

Studentwork poängterar även att arbetet som ekonomiassistent kan variera väldigt beroende på var man arbetar.

Den bilden bekräftas av framtid.se (som beskriver cirka 2.000 olika yrken och branscher för att ge en bild av möjligheterna på framtidens arbetsmarknad), som på sin hemsida även uppger att det kan vara bra att ha språkkunskaper och att gå utbildning i beteendevetenskap, ledarskap eller projektledning.

Experterna är dock eniga om att ekonomiassistenten har ett självständigt och ansvarsfullt arbete, som kräver stor noggrannhet och struktur. Samtidigt nämns förmågan att vara kreativ och att kunna göra djupare analyser som framgångsfaktorer.

Arbetet på ekonomiavdelningen kommer ju förmodligen allt mer gå ut på att hitta kreativa lösningar, göra analyser och pedagogiskt kunna förklara resultaten.

I "Handbok för dig som arbetar på ekonomiavdelningen" kan du som är ekonomiassistent läsa mer om hur du kan vässa dig för framtiden. Du får exempelvis lära dig mer om hur du kan nätverka, vilka tidningar och hemsidor du kan följa i din omvärldsspaning och hur du kan förbereda dig för utvecklings- eller karriärsamtalet.

Du kan naturligtvis  också välja att botanisera bland de många ut- och fortbildningar som finns hos Företagsuniversitetet, som kan ”stärka dina aktier” för framtiden:

Diplomerad ekonomiassistent
Diplomerad redovisningsekonom
Projektledning – basutbildning
Projektledning- driva och påverka
Projektadministratör
Agil projektledning
Grundkurs i löneadministration
Diplomerad löneadministratör
Leda och samordna – utan att vara chef
Ledarskap i praktiken

Känner du dig lite osäker på vilken utbildning eller kurs som kan passa dig eller har du andra tankar oh funderingar kring fortbildning så hjälper vi dig gärna!  Klick på knappen nedan så hör någon av våra kursrådgivare av sig till dig!

Kontakta mig gärna