Högsta kundnöjdheten finns i redovisningsbranschen

2 min 2020 - 02 - 06

Den 18 februari släpper Svenskt Kvalitetsindex sin årliga rapport, Sverigekollen, där man visar resultaten av de branschstudier man genomfört samt en sammanställning av de trender man kan utläsa ur dessa studier. Redan nu går det att konstatera att redovisningstjänster ligger i topp med den allra högsta kundnöjdheten från och med 2019.

Nära 1 000 intervjuer med företagare som anlitar redovisningsbyråer gjordes när Srf konsulterna förra våren bad Svenskt Kvalitetsindex att genomföra en studie om hur näringslivet upplever leveransen av  redovisningstjänster.

Resultatet som publicerades i augusti 2019 visade ett kundnöjdhetsvärde som var det högsta som SKI uppmätt under sin 30-åriga historia. Efter att SKI nu har summerat samtliga branschstudier får redovisningstjänster högsta kundnöjdhet bransch 2019, uppger Srf konsulterna.

– Det vi kan utläsa är att redovisningskonsulter som är auktoriserade också har de mest nöjda kunderna, kommenterar Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på SKI.

– Vi anade att vi skulle bli bäst i år, med det toppresultat vi fick. Men vilken fantastisk bekräftelse det ändå är att få det konstaterat! Det är ett tydligt kvitto på att branschen skapar mycket stor nytta i näringslivet och att auktorisationen höjer både kvalitet och kundnöjdhet, säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör hos Srf konsulterna i ett nyhetsbrev.

– Nyckeln till framgången för redovisningsbranschen är hög kvalitet i leveransen och goda kundrelationer. Redovisningskonsulter har både kunskap och förmåga att se helheten för sina kunders verksamhet och därmed skapa förutsättningar och bidra till framgång, säger Johan Parmler.

Läs mer i Srf konsulternas pressmeddelande