Många känner inte till reglerna om avdrag för kundförluster visar Skatteverkets granskning av momsdeklarationer. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller för att kunna göra avdrag för en konstaterad kundförlust i momsdeklarationen.
Enligt Skatteverket är det vanligt att företag minskar den utgående momsen i momsdeklarationen för kundförluster som inte är konstaterade. I de allra flesta fall rör det sig om oavsiktliga fel men det kan ändå leda till att företaget måste betala skattetillägg på grund av oriktig uppgift. Detta poängterar myndigheten på sin hemsida.
Om kunden inte betalar för en vara eller tjänst kan det leda till en kundförlust. För att få minska beloppen för försäljningen och den utgående momsen i momsdeklarationen ska kundförlusten vara konstaterad.
Vanligtvis är den det när man kan visa att kunden saknar ekonomisk möjlighet att betala, eller- i undantagsfall - att skulden är omöjlig att driva in av andra skäl. Den utgående momsen ska i så fall minskas med ett belopp som motsvarar momsen på förlusten.
Enligt Skatteverket kan ni som säljare på olika sätt visa att kunden förmodligen inte kommer kunna betala sin skuld.
Några vanliga exempel är att kunden har gått i konkurs och att ni inte kan förvänta er att få betalt av konkursboet, en så kallad oprioriterad fordran i konkursen - eller att ni som säljare har lämnat över kravet på betalning till Kronofogden och att det står i Kronofogdens utredningsrapport att kunden inte har tillräckligt med tillgångar för att betala hela skulden.
Skatteverket understryker att det är viktigt att ni som säljare vidtar de åtgärder som är nödvändiga för att få betalt och kan visa detta. Det räcker alltså inte med att ni skickar en påminnelse eller ringer kunden och påminner om betalning.
Läs mer på Skatteverkets hemsida