Så gjorde Anna för att lyfta sin karriär

3 min 2019 - 01 - 18

Ett kompetenshöjande år stärkte Anna Fors i sin yrkesroll. Hon var ekonomiassistent när hon fick frågan om hon ville efterträda sin chef och kände då att hon behövde fylla på sin kompetens. Hon valde tre kurser på Företagsuniversitetet.

Anna Fors är en en vetgirig och kunskapstörstande person. Hon arbetar sedan några år som Finance manager på Spalt PR Management, en PR-byrå som arbetar med icke-betald annonsplacering. Där sköter hon hela det ekonomiska flödet för koncernens fem bolag.

anna
Hon valde att gå utbildningar inom ekonomi hos Företagsuniversitetet; Diplomerad redovisningsekonom, Budgetering och ”som kronan på verket” Diplomerad controller.

Att hon gick tre utbildningar ungefär samtidigt, beror på att hon blev erbjuden en ny tjänst på sin arbetsplats. Som villkor uppgav hon att hon ville gå en controllerutbildning.

Optimal kompetensutveckling

– Jag behövde nya kunskaper för att anta utmaningen. Det kändes litet läskigt att ensam ha koll på fyra länder och fem bolag. Controllerarbetet har alltid intresserat mig – analys och skatteteknik är roligare än renodlad redovisning. Det är lätt att stirra sig blind på siffror och konstatera att det går dåligt men det intressanta är ju varför det går dåligt!

Även om hon hade gått en redovisningskurs för många år sedan så tyckte Annas arbetsgivare att hon skulle fräscha upp sin redovisningskompetens först.
– Det ville jag förstås göra - om jag också fick gå en controllerutbildning, rekapitulerar hon.

Och det fick hon. Med en blick i backspegeln kan hon känna att hon satte ihop en optimal utbildning, som gav helhetsperspektiv på ekonomiarbetet - från budget och redovisning till analys och ekonomistyrning.

– I Diplomerad redovisningsekonom är målet att sätta ihop en årsredovisning och i Diplomerad controller börjar man med att gå igenom en årsredovisning. I budgeteringskursen fick vi sätta ihop bokslut och sedan börja sätta prognoser för det nya året, beskriver hon.

Utbildning som möjliggör arbete mellan blocken

Anna Fors har uppskattat att kurserna är uppdelade på ett block i månaden och att hon har kunnat arbeta praktiskt mellan blocken.

– Det är klart att man blev stressad ibland, särskilt som vi gjorde stora förändringar i bolaget samtidigt men under Diplomerad controller gjorde vi ju uppgifter som hade med jobbet att göra. Jag kunde till exempel analysera våra faktiska siffror under kursen.

– Sedan tycker jag att det var otroligt kompetenta kursledare och att det är givande och roligt att gå med andra deltagare från olika verksamheter inom både offentlig och privat sektor. Vi hade en del ’heta’ diskussioner med kärlek och glimten i ögat. Det är intressant att se och höra hur andra gör.

Läs mer i vår folder, där bland annat Anna berättar om sina kliv i karriären, de "drömutbildningar" hon hittade, hur hon har resonerat och vad hon har uppnått! Ladda ner den här nedan!

Läs intervjuerna här