Du är här:

Så skapar ni ett finansiellt värde i verksamheten

Lotta Eriksson

4 min 2021 - 03 - 10

Det handlar om att förstå hur strategi, finansiella konsekvenser och värdeskapande hänger ihop och hur man till slut skapar ett finansiellt värde utan att ge avkall på att agera socialt och resursmässigt hållbart, i sin organisation. Det konstaterar Torkel, som är kursledare för kursen "Finansiering för chefer och ledare".


Vad är finansiellt värdeskapande och vilken nytta har man av det? Vi ställer frågan till Torkel, som är en uppskattad föreläsare och kursledare för tvådagarskursen Finansiering för chefer och ledare.


– Vägen fram till värdeskapande är att identifiera framgångsfaktorerna och hur man mäter och lever sin strategi. Den kunskapen leder fram till både ett värdeskapande och ett välbefinnande i organisationen.

– Det är ett balanserat styrsätt som leder fram till det finansiella värdeskapandet, som i sin tur är förutsättningen för att inte bara överleva utan även leva och kunna satsa framåt med nya investeringar och satsningar.

Under kursen går han och deltagarna igenom och fördjupar kunskapen kring de  finansiella rapporterna och hur man läser, förstår och analyserar resultat- balans och kassaflödesanalyser.

– Vi tittar även på hur man sätter siffror på risker och fördjupar steget fram till att man investerar i projekt och räknar på projekt, beskriver Torkel.

 

Vikten av att förstå sammanhangen

Tanken är att kursen ska ge en verktygslåda, alltså konkreta verktyg för hur man kan fatta bättre och mer informerade beslut och på så vis skapa värde i sin verksamhet. Enligt kursledaren ska kursdeltagarna efter de två dagarna  förstå sammanhangen på ett bättre och mer professionellt sätt.

– Vi tränar bland annat på att värdera företag för att se vad som faktiskt är ett värdefullt företag och vilka faktorer som är viktiga för att styra mot ett ökat värde, konstaterar han.

– När man förstår hur man värderar ett företag inser man också hur företag styrs på ett annat sätt; varför det är viktigt att få in pengar från kunden i tid och varför man inte bara ska betala leverantörer på en gång och vilka investeringar som ska eller inte genomföras.

Finansiering för chefer och ledare går närmast den 26-27 maj och målet med tvådagarskursen är att kursdeltagarna bland annat ska kunna:

  • identifiera hur företaget kan skapa värde i sin operativa verksamhet
  • räkna på konsekvenser av att effektivera företagets rörelsekapital med hjälp av olika nyckeltal
  • göra proffsiga investeringskalkyler, företagsvärderingar, kassaflödesanalyser
  • känna till vilken lönsamhet som krävs för att företag ska växa på ett sunt och stabilt sätt


– Vi blandar förstås teori med praktiska övningar och tanken är att de som vill ska ta med sig sina egna rapporter. Under dag ett går vi igenom hur man läser ut strategier ur finansiella rapporter och om deltagarna vill kan de själva eller gemensamt analysera sina egna rapporter, fortsätter Torkel.

– Vi tittar också på ”hur:et”, då kommer vi in på ekonomi- och verksamhetsstyrning, och hur man som ledare och chef bygger upp strategiska kartor och hittar rätt mått, så att man styr mot sina mål.

Läs mer om kursen Finansiering för chefer och ledare här!