Du är här:

Tre tips för minskad stress på ekonomiavdelningen

Lotta Eriksson

2 min 2019 - 08 - 13

Utmaningarna är många och stressen ibland hög - men det finns små enkla knep som underlättar vardagen för dig som arbetar på ekonomiavdelningen! Här har vi listat tre av dem!

Undersökningar visar att en av de vanligaste utmaningarna för landets ekonomiassistenter är att få in rätt underlag och kunna leverera i tid och att det är svårt att hinna hålla sig uppdaterad kring alla nya lagar och regler.

En av ekonomi- eller löneadministratörens arbetsuppgifter är att samla in rätt underlag och information, så att de ska kunna utföra jobbet på korrekt sätt och leverera i tid. Genom att vara tydlig i sin kommunikation mot kollegorna och ha rutiner för insamling av underlag, blir arbetet smidigare.

Ett enkelt tips är att lägga in påminnelser i medarbetarnas kalender, om man har tillgång till dem. Då missar de inte att lämna underlagen i tid!

 

3 andra tips för att göra vardagen enklare på ekonomiavdelningen:

  1. Var tydlig i din kommunikation och förklara varför det är viktigt att få in underlagen i tid
  2. Sätt upp rutiner för hur du samlar in underlag från kollegorna och följ dem
  3. Sätt av tid i din kalender för omvärldsbevakning och prioritera - det är lika viktigt som ett möte med andra

 

Det finns alltså enkla knep som underlättar din vardag, som gör att din stress vissa tider av månaden kanske minskar något och som gör att du känner dig á jour med vad som händer på ekonomiområdet!

I vår handbok, som du kan ladda ner här nedanför, får du som arbetar på en ekonomiavdelning, fler tips som kan underlätta ditt arbete och möta de utmaningar du kanske ställs inför!

 

LADDA NER HANDBOKEN