Tre tips på hur du håller dig konkurrenskraftig

4 min 2019 - 06 - 03

Konkurrensen om jobb på landets ekonomiavdelningar är hård och det pågår dessutom en stor förändring till följd av digitaliseringen. Här får du därför tre konkreta tips på hur du kan framtidssäkra din kompetens.

Enligt flera experter och rapporter måste man själv ta ansvar för sin kompetensutveckling och hålla sig ajour för att fortsätta vara  konkurrenskraftig - och för få stimulans - på arbetsmarknaden.

I Handbok för dig som arbetar på ekonomiavdelningen framgår bland annat hur du kan möta framtidens utmaningar och hur du kan vässa dig ännu mer för att vara fortsatt attraktiv på arbetsmarknaden.

Helt klart är att ekonomiavdelningens yrkesroller förändras över tid, och nu snabbare än någonsin tidigare. Den som vill ha stimulerande arbetsuppgifter eller ta sig vidare i karriären måste både kunna omvärldsbevaka och nätverka. Det kan handla om att läsa relevanta tidningar och nyhetsbrev men kanske framför allt om att gå på mässor, nätverksträffar och att vara aktiv på exempelvis LinkedIn.

Här får du tre konkreta tips på hur du kan framtidssäkra din karriär:

1. Vidareutveckla dig

Sök utbildningar som leder till ett diplom eller en certifiering. Diplomet visar att du har både aktuella och relevanta kunskaper. Det blir kvitto på din kompetens och stärker ditt CV om du vill gå vidare i karriären. I framtiden, i takt med ökad digitalisering, blir det allt viktigare att exempelvis kunna analysera och kommunicera. Sök på nätet och titta närmare på sådana utbildningar, eller på litet längre utbildningar för exempelvis redovisningsekonomer eller controllers.

2. Se över och skräddarsy ditt CV
Det är viktigt att skriva ett CV som sticker ut i mängden och som verkligen lyfter fram vad du har åstadkommit hittills. Ett CV ska inte bara innehålla personuppgifter, arbetslivserfarenhet, utbildningar, certifieringar och referenser, utan även berätta mer om dig som person och eventuella projekt du varit involverad i eller drivit. Ett uppdaterat CV ska dessutom anpassa efter jobbet du söker. Det stärker bilden av din kompetens och av dig som person. Tänk på att personliga egenskaper också väger tungt i dag. Det finns en rad tips på nätet, här har du några:

CV-mallen
Arbetsförmedlingen
Tidningen Chef

Det finns även en ny jobbsökmotor, som heter Jobbland och som bland annat har en cv-guide med gratis mallar.

3. Håll dig uppdaterad
Du måste hålla dig i framkant och uppdaterad, både kring de nya tekniska inslagen som kommer i jobbet men också kring yrkesrollen och ekonomiarbetet. Många väljer att använda LinkedIn för nätverkande och för att ta del av aktuella trender inom ekonomiområdet men det finns också flera tidningar och kostnadsfria nyhetsbrev som du kan prenumerera på eller följa, exempelvis:

Civilekonomen
Tidningen Balans
Finansliv
Kommunal ekonomi
Ekonomi-Fakta
Företagsuniversitetets Ekonomiblogg

I takt med digitalisering och den stora mängd utbildningar som nu finns ökar konkurrensen om jobben på ekonomiavdelningen. Det gäller att hänga med, att lära sig den nya tekniken och att utveckla nya färdigheter. Analyser och kommunikation blir bara allt viktigare. För att veta vad som behövs är det viktigt att omvärldsbevaka.

I "Handbok för dig som arbetar på ekonomiavdelningen" finns flera tips på hur du skaffar rätt kompetens för framtiden, hur du fortsätter att vara attraktiv på arbetsmarknaden och hur du kan bli ännu bättre på att nätverka, både IRL (in real life) och på LinkedIn! Du kan ladda ned den genom att trycka på knappen här nedanför!

Ladda ner handboken