Upskilling eller reskilling inom ekonomi

3 min 2022 - 02 - 16

Det finns två buzzword just nu; upskilling och reskilling, det vill säga vidare- och fortbildning.

- Det är självklart viktigt med vidareutbildning, eftersom företag genom att utbilda sina medarbetare både får nöjdare medarbetare och en effektivare verksamhet. Det gäller inte minst inom ekonomi. Det konstaterar Lotta Eriksson, ansvarig för ekonomiutbildningarna vid Företagsuniversitetet.

Rekryterings- och bemanningsföretaget Academic Work menar att moderna företag som vill förbli framgångsrika inte längre kan se nyrekrytering som den enda lösningen utan också måste ladda sina befintliga medarbetare med ny kompetens. Detta sker genom upskilling och reskilling.

Upskilling handlar om att uppdatera och förädla redan befintlig kompetens medan reskilling handlar om att tillföra medarbetare ny kompetens.

Ett sätt att uppskilla sig är att fördjupa sin kompetens inom ekonomi. Lotta Eriksson, ansvarig för ekonomiutbildningarna vid Företagsuniversitetet, får kontinuerligt frågor kring hur man kan stärka sin kompetens inom sin yrkesroll eller hur man kan utbilda sig när man ska byta arbetsuppgifter på sin arbetsplats.

– Även om vi vet att många av de enklare arbetsuppgifterna inom ekonomi automatiseras alltmer så finns det ju alltid behov av människor bakom siffrorna, inte minst de som kan tolka, rapportera, analysera och förklara, säger hon.

– Vi märker fortsatt stor efterfrågan på både korta nischade kurser och längre utbildningar som leder till ett diplom. Oavsett vilken form av up- eller reskilling det handlar om stärker ju kunskap cv:t och inte minst glädjen i arbetet.

Annica Kämpe, som är kursledare för Diplomerad redovisningsekonom och Företagsbeskattning och deklaration på Företagsuniversitetet, håller med och understryker att fördjupade ekonomikunskaper faktiskt bidrar till verksamhetens utveckling.

– Diplomerad redovisningsekonom är till exempel en fantastisk utbildning som innehåller allt det man behöver kunna för att arbeta som redovisningsekonom, både i teori och praktik, poängterar hon.

Som kursledare i ekonomiutbildningar hoppas jag kunna bidra till att deltagarna ska tycka att ekonomi i allmänhet är roligt och att jag kan stärka dem i sitt arbete.

Så redo att ta nästa steg i din personliga utveckling? Vi är redo!

Läs mer om Företagets kurser och utbildningar inom ekonomi här!

Du kan även höra av dig om du vill resonera mer kring din fort- eller vidareutbildning!

Kontakta mig gärna