Så säkrar du din framtid inom ekonomi - 5 smarta tips

4 min 2018 - 12 - 12

Konkurrensen om arbeten på landets ekonomiavdelningar är hård och det pågår dessutom en stor förändring till följd av digitaliseringen. I det här blogginlägget får du fem smarta tips på hur du kan uppgradera din kompetens och hålla dig fortsatt konkurrenskraftig även i framtiden.

Du har möjligen hört det till leda; digitaliseringen slår hårt mot ekonomi- och löneadministration. Dessutom finns det många utbildningar som leder till ekonomiarbete så konkurrensen om jobben hårdnar. Hur möter du det?

Ladda ner vår handbok -  "Handbok för dig på ekonomiavdelningen"

Enligt flera experter och rapporter handlar det framför allt om att hålla koll på omvärlden och göra sig attraktiv på arbetsmarknaden. Det låter möjligen enkelt, men hur hinner man med det när vardagen pockar på, när rapporterna ska in och när man är överhopad av arbetsuppgifter och arbetar under tidspress?

Uppgradera kompetensen för att säkra framtiden på ekonomiavdelningen

Det är inte så att du helt kommer att utmanövreras från marknaden till följd av automatiseringen. Däremot kan du redan nu börja uppgradera din kompetens för att säkra din framtid som ekonomimedarbetare.

Du har säkert hört talas om det livslånga lärandet? Det handlar om att förstå den utveckling som nu pågår och att bygga upp kompletterande och relevant kompetens.

Här får du fem tips på hur du håller dig  konkurrenskraftig på framtidens arbetsmarknad inom ekonomi:

1. Diplom – en diplomering eller certifiering är ett bevis på din kompetens.
    Sök utbildningar som leder till ett diplom eller certifikat. Det visar att du har aktuella och relevanta kunskaper inom ekonomi.

2. Skräddarsy ditt CV  så att det sticker ut i mängden.
    Det finns en rad tips på nätet för hur du särskiljer ditt CV genom att berätta vad du har åstadkommit hittills. Ett uppdaterat CV stärker bilden av din kompetens.

3. Håll dig uppdaterad
    Försök att alltid ligga i framkant, håll dig uppdaterad genom nyhetsbrev, tidningar, mässor, konferenser, seminarier och bloggar. Då visar du att du hänger med i utvecklingen.

4. Lär dig ny teknik
    Var inte rädd för ny teknik; lär dig den i stället när den kommer. Genom att vara nyfiken kan du använda tekniken på ett optimalt sätt och dra nytta av den, i stället för att låta den begränsa dig. Det ökar din konkurrenskraft och stärker din position på jobbet.

5. Var flexibel och anpassningsbar.
    Sök upp information och var inte orolig för de förändringar som sker. Hitta det som är till nytta och glädje för dig i arbetet. Nätverka med de som finns i branschen och ta del av de senaste influenserna för att visa att du hänger med i utvecklingen.

Det råder inga tvivel om att branschen är i förändring och det gäller att hålla sig uppdaterad, attraktiv på arbetsmarknaden och dra nytta av tekniken snarare än att låta sig begränsas av den! Det kan man göra genom en utbildning som ger ett diplom och ett CV som sticker ut. Framför allt handlar det om att hålla sig ajour kring förändringar, nyheter, trender och omvärlden i stort.

Ta del av konkreta tips på hur du framtidssäkrar din kompetens, hur du skriver ett vasst CV och hur du blir ännu bättre på att omvärldsbevaka och nätverka i vår nya handbok, som du kan ladda ner här!
Ladda ner handboken